facebook profiel Tanja Stigter - Kindertherapeutlinkedin profiel Tanja Stigter - Kindertherapeut

HERSENHELFTEN

Op de een of andere manier komt dit onderwerp de laatste tijd wel opvallend vaak op mijn pad. Zo ook op de Equiday Advanced bij een lezing over Horsenality. Pat Parelli heeft – alweer jaren geleden en dus inmiddels in de praktijk succesvol bewezen - bedacht dat je paarden effectief kunt trainen op basis van het type wat ze zijn. Hij maakte een indeling ‘leftbrain/rightbrain – introvert/extravert’. Hiermee kun je vier verschillende hokjes maken en bekijken waar het paard het beste past. Wat is er zo handig aan om op deze manier in hokjes te denken? Nou, een leftbrain extravert paard heeft namelijk een heel andere leerstrategie dan een rightbrain introvert paard. De eerste heeft veel meer afwisseling nodig en vrijheid om zelf creatief te mogen zijn en de tweede heeft juist veel meer bemoediging, tijd en herhaling nodig. En dan heb je natuurlijk nog een leftbrain/introvert en een rightbrain extravert type. Dus daar pas je dan de training op aan. Et voilá! Leren wordt leuker, de frustraties nemen af en het doel kan sneller en gemakkelijker bereikt worden. En de hokjes zijn nog best flexibel hoor, maar het is handig om het juiste hokje als uitgangspunt te nemen.

Maar wat doen wij met onze kinderen? Wij laten ze allemaal op dezelfde manier leren… met vaak meer dan dertig in een klas, zitten, boek open en luisteren. Prima voor de meerderheid die auditief leert via zijn linkerhersenhelft, maar een crime voor een beelddenker die een heel andere leerwijze heeft omdat ie visueel via zijn rechterhersenhelft leert. Misschien is het een idee om kinderen op een bepaald moment op leerstijl te laten testen en dan verschillende groepen te maken waarin verschillende leerstijlen worden aangeboden? Hoog tijd om wat ze in de natural horsemanship allang weten, door te trekken naar het onderwijssysteem van onze kinderen. En dan noemen we dat ANDERS LEREN MET PAARDEN!

top